کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

نوبت شما

اگر شما کارگر هستید، وضع کار و معیشت شما چگونه است؟ آیا حقوق و مزایای کارگری، برای تأمین زندگی شما کافیست؟ آیا "قانون کار" فعلی پاسخگوی نیازهای شما است؟ آیا این قانون، امنیت شغلی لازم را برای شما تضمین می کند؟ به نظر شما چه تغییراتی در قانون کار باید صورت گیرد تا به عنوان یک قانون جامع، نیازهای شما را تأمین کند؟ برنامه «نوبت شما» در روز یکشنبه به این موضوع می پردازد.



این مجموعه پرسش هایی است که از سوی یک رسانه از کارگران شده است . درپی هر پرسش احساس میکنی که باید به این موضوعات اساسی در زندگیت هر روز بیاندیشی. اما آیا در کشوری که زندگی می­کنی حقوق کار به معنای واقعا حقوقی­ اش درحداقل­ های ممکنی که در قوانین آن آمده است، رعایت میشود ؟ اساسا آیا اجازه طرح این موضوع را داری؟


اگر به این نتیجه رسیدی وگفتی و نوشتی که دستگاه دولتی هم به عنوان دستکاه حکمرانی و هم به عنوان بزرگترین کارفرما، ناقض اساسی­ ترین حقوق کار و کارگران است متهم به اشاعه ونشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی نمی شوی؟ اگر به این باور رسیدی که کارگران برای احقاق حقوق از دست رفته و قانونیشان این حق را دارند که مطابق با اصل 26 قانون اساسی مبادرت به ایجاد تشکیلات آزاد و مستقل خود کنند، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از راه ایجاد تشکل در قالب سندیکا و تعاونی بازداشت و زندانی نمی شوی ؟ اگر در اوج بیصدایی خواستی در گفتگویی به طرح پاره ای اندک از موارد نقض حقوق کار بپردازی و یا مقاله ای، مطلبی وسخنی  را در صفحه ای در باره شرایط زندگی کارگران درایران امروز بنویسی یا به زبان آوری متهم به همکاری با رادیو ها ورسانه های بیگانه در چهارچوب اقدامات براندازانه نرم و رنگی نمی­گردی؟ 


اگر هوس کردی مانند همه ی کارگران دنیا در روزی که به نام تو درتاریخ ثبت شده است در پارکی، سالنی و یا حتی در محل تعاونی اجتماع کنی و با دوستان و همکارانت در باره زندگی و معیشت و مشکلات و مطالباتت گفتگو  کنی به اتهام تجمع غیر قانونی و تبانی و تبلیغ علیه نظام دستگیر و زندانی نمی شوی؟ وخانواده ات از یک تا چند ماه سرگردان بین  دادسرای انقلاب و زندان اوین نمی شوند؟و برای کسب آزادی که میدانی و باورداری که به ناحق از تو گرفته اند، خلاف موازین قانونی قرار وثیقه سنگینی برایت صادر نمی شود و دوستان و اقوام و فامیلت به زحمت ناروا دجار نمی شوند؟

 اگر گفتی که قانون کار و در اساسی ترین فصل خود(فصل ششم )و در آیین نامه های اجرایی اش در باره سازمان های کارگری برخلاف قانون اساسی تصویب شده است و در مواردی آزادی و استقلال کارگر را نقض کرده است( و به خود اجازه داده است که حتی درصورت ایجاد سازمان کارگری مورد نظرش نماینده ای از حاکمیت به عنوان نماینده ولی فقیه(ماده 138 قانون کار ) رادر آن تشکل بگمارد، به توطئه علیه نظام مقدس !! متهم نخواهی شد ؟

 اصلن چند سوال را باید پیش خودت حل و فصل کرده باشی اول اینکه مگر وضعیت معیشت تو چقدر اهمیت دارد برای آن حدی را طلب کنی؟ گیریم که معیشت تو از نقطه نظر اصل بازتولید نیروی کار برای ادامه فعالیت مهم باشد که آنهم تابع رعایت قناعت است و نان بخور ونمیر . به توچه که خط فقر چیست و ما به ازای ریالی آن چقدر است ؟

دوم آنکه قانون کاری به پیشنهاد شخص محجوبی که از قضا نماینده مادام العمر کارگران در مجلس هم شده است و به زعامت آقایی که تا قبل از انتخابات!!!! شهید عالیقدری بود و پسرش هم به جرم اغتشاشگر به زندان نیفتاده بود، تصویب شده است که در ماده 41 آن حد اقل دستمزد بر اساس در صد تورم و رعایت تامین یک خانواده متوسط (به لحاظ جمعیت)  تعیین میشود . به تو چه که میزان تورم را پیدا کنی و بگویی که خانواده متوسط چند نفره است ؟ مگر آقایان مرده اند که تو وارد معقولات میشوی؟

سوم آنکه شاغل بودن تعریف دارد و هر کس در هفته دو ساعت کار کند جزو جمعیت شاغل کشور شناخته میشود و به  خودی خود امنیت شغلی اش خود به خود تامین شده است . آیا حرف دیگری هم داری ؟

و دست آخر اینکه در 13/7/1383 نمایندگان سازمان جهانی کار به این ملک آمدند و در جلسه به اصطلاح گردهمایی سه جانبه گروه های کارگری و کارفرمایی و دولتی حضور داشتند و ناظر بودند بر اینکه فصل ششم قانون کار باید به نقع کارگران و متناسب با مقاوله نامه های بین المللی اصلاح شود دولت نهم آمد و بساط این قرتی بازی ها را برچید و خیال همه را هم راحت کرد که سندیکا بی سندیکا و الی آخر. سازمان بین المللی کار هم کلاهش پشم نداشت تا کاری کند که این مصوبه ناکام نماند. خوب ما چکاره ایم که برای اصلاح قانونی که بود و نبودش زیاد هم فرق ندارد نظر دهیم؟ مگر حالا که دراین قانون نعاونی ها رسمیت یافته اند ما حق داریم در محل تعاونی مان جمع شویم و در مورد مقدرات زندگی معیشتی خود گفتگو  کنیم و مطمئن باشیم که از آنجا راهی زندان اوین نمی شویم وبه قول زندان بان در سلول انفرادی ازآب خنک هم خبری نیست و غلط کرده هرکه گفته میری زندان آب خنک میخوری تا....... این جا زندان است و باید تعهد دهی که دیگر و بعد از این از هردو تعاونی مسکن ومصرف در کمال صحت وسلامت استعفا می دهی! از این پس اسم سندیکا و اتحادیه  را هم به زبان نمی آری! دیگر در هیچ اجتماعی شرکت نمی کنی! با احدی مصاحبه نمیکنی ! تا به حال در هر مراسم روز کارگر شرکت داشته ای طلب مغفرت میکنی و از این پس نیز در هیچ مراسمی حضور پیدا نمی کنی! اگر متوجه شدی که چه بهتر وگر نه چند علامت توجه دیگر هم بزنم / بگیر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حالیت شد؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد