کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

سونامی در حال وقوع در خودرو سازی و مخاطرات زندگی کارگران

سونامی در حال وقوع در خودرو سازی و مخاطرات زندگی کارگران

دولت یازدهم مسوول حفظ امنیت شغلی کارگران است!

هر گاه و بهر دلیل بحران در محیط های کار و تولید ایجاد میشود، آسیب پذیر ترین حلقه در شرایط بحران کارگران خواهند بود. همچنان در شرایط جنگ نکبت بار هشت ساله این چنین بود. در سال های پس از جنگ و دوران به اصطلاح سازندگی که سیاست تعدیل ساختاری آغاز شد نیز کارگران بودند که اولین قربانیان این سیاست بودند . زمانی که واگذاری بخش های دولتی به بخش خصوصی هم شروع شد باز این کارگران بودند که از کار بیکار شدند .

  

نمونه های فراوانی در دست است که نشانگر این واقعیت دردناک است که کارگران چون مرغ سیاه هم در عروسی قربانی میشوند و هم در عزا و حالا هم که موضوع انبارش بی حد خودرو و ظاهرا عدم تمایل خریداران تبدیل به موضوعی سیاسی شده است این احتمال را نیز پر رنگ کرده که شاید برای مقابله با این بحران باز هم کارگران از واحد های خودرو ساز تاوان این بحران را بپردازند و سونامی این بحران آنان را با خود ببرد و بیش از همیشه امنیت کاری در این واحد ها به مخاطره افتد . همچنین دنباله این بحران دامن گیر واحد های تولیدی و خدماتی مرتبط با این صنعت به ویژه قطعه سازان و کارگرانشان را بگیرد.

این سناریو هم محتمل است که بحران فعلی مصنوعی و پوششی باشد تا در ادامه آن بنا به توافقات احتمالی با سرمایه گذاران خارجی پیش شرط تعدیل نیرو منجر به فرایند اخراج کارگران به بهانه مقابله با ورشکستگی ناشی از بحران گردد .

امروز در ذهن کارگران این پرسش منطقی شکل می گیرد که چنانچه بازار خودرو به همین صورت باقی بماند تکلیف ما چه خواهد شد به ویژه آنکه اغلب کارگران شاغل در این حوزه قرارداد های موقت دارند.

در واحد های خودرو ساز همچون سایر واحد های بزرگ و کوچک صنعتی متاسفانه هیچ تشکل مستقل صنفی وجود ندارد آنچه به عنوان مذاکرات دسته جمعی می تواند پاره ای از خواست های کارگران را به شکلی قانونمند به رسمیت بشناسد و در شرایط بحرانی کارگران را قادر به دفاع از امنیت شغلی خود سازد اصلا موضوعیت ندارد. دولت های پس از انقلاب به هیچ روی تن به ساز و کارهای موجود در مقاوله نامه های بنیادین و از جمله مقاوله نامه های حق آزادی تشکل و مذاکرات دسته جمعی(موضوع مقاوله نامه های87 و 98 سازمان بین المللی کار ) نداده اند. این عدم تعهد دولت ها و کارفرمایان به مقاوله نامه های الزام آور یاد شده آشکارا به پایمال شدن حقوق کارگران منجر گردیده و می گردد. این نافرجامی در پی پذیرش برجام و در آستانه ورود سرمایه داران برای تملک سهام  کارخانه ها و شرکت های تولیدی،صنایع و معادن و بخش های کلیدی اقتصاد کشور برای کارگران چه ارمغانی خواهد آورد؟ اگر این ادعای مسوولین دولت یازدهم که: حاصل دستاوردهای برجام منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد؛ نشانی از واقعیت داشته باشد دولت یازدهم باید درقدم اول مسوولیت تامین امنیت شغلی کارگران واحد های خودرو سازی را به عهده گیرد و این اطمینان داده شود که در بحران های کنونی کارگران نه تنها اخراج نحواهند شد بل که از هرگونه تضییع حقوق  شان مصون خواهند ماند.

 

 

   

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد