کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

به نام کارگران و به کام صاحبان فروشگاه زنجیره ای از: کاظم فرج الهی

                                      به نام کارگران و به کام صاحبان فروشگاه زنجیره ای  

مهدی حسین نژاد مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون روز شنبه هیجدهم مهرماه در مصاحبه با خبرگزاری نسیم اعلام کرد با صدور کارت اعتباری از سوی این صندوق کارگران می توانند تا سقف 1.5 میلیون تومان مایحتاج خود را خریداری کنند.. تا این جا این خبر می تواند برای کارگران خوب و امید وار کننده باشد. ایشان اضافه کردند در این مرحله کارگران باید فقط از فروشگاه های زنجیره ایِ رفاه خریداری کنند. همچنین می گویند. این طرح برای تعاونی‌هایی مانند تعاونی کارگران فصلی موضوعیت بیشتری دارد، چرا که اعضای این تعاونی رسمیت کمتری نسبت به دیگر تعاونی‌ها دارند. در ادامه می گویند: ... در گذشته این طرح در قالب کارت‌های اعتباری بود. اما   

اما در حال حاضر کارت اعتباری صادر نمی‌شود، بلکه با ضمانت‌نامه صندوق کارت‌هایی صادر می‌شود که بتوانند از فروشگاه زنجیره‌ای خرید کنند. در این طرح ضمانت کارگران(خریداران) برای باز پرداخت اقساط و بدهی ها، دسترسی صندوق ضمانت به حساب های بانکی ایشان و امکان  برداشت از آن در صورت پرداخت نشدن اقساط است.  با خواندن تمامی خبر سرانجام موضوع بهتر فهمیده می شود. واقعیت و تمامی ماجرا این است که در ازای خرید تا میزان 1.5 میلیون تومان کالا از فروشگاه های زنجیره ای رفاه و شاید در آینده برخی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای، یک وام بدون بهره ی 2 ماهه معادل مبلغ خرید به خریدار پرداخت می شود و پس گذشت دو ماه مانند دیگر وام ها، بهره ی این  وام نیز باید پرداخت شود!پرسش این جاست که، این کمک به کارگران است یا کمک به فروشگاه های زنجیره ای؟فروشگاه هایی که به دلیل کاهش روز افزون قدرت خرید مردم، هر روز از میزان فروش و رونق بازار آن ها کاسته می شود! کارگران تا امروز  بالاخره و به هر شکل از  ارزان ترین  و نزدیک ترین فروشگاه ها به منزل یا محل کارشان،  مایحتاج خود را آن هم به میزانی که واقعا نیاز داشتند و بسته به نوع زندگی اشان به طور روزانه یا هفتگی تهیه  کرده اند اما با ین طرح  ناگزیر از مراجعه به فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هستند. امروزه دیگر همگان می دانند و نیازی به داشتن آگاهی های روانشناختی نیست که اگر شخصی به منظور خرید به یک فروشگاه معمولی برود وبهای کالاهای خریداری شده را  به طور نقد و از کیف پول خود بپردازد، فقط به همان میزانی که لازم است خرید می کند؛ اما اگر همین شخص به یک فروشگاه بزرگ و زرق و برق دار برود و مبلغ خرید را نه با دست و دید چشم، که از طریق کارت اعتباری بپردازد، کالا ها را گرانتر و به مراتب بیشتر از نیاز کوتاه مدت و ضروری خود خریداری خواهد کرد .  این یک شگرد تبلیغاتیِ موثر و قدیمی برای جلب مشتری  و بالاتر بردن میزان فروش در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای است. موضوع این نیست که بخواهیم به شخص یا مقامی اتهام وارد کنیم. اما به آقای حسین نژاد باید گقت اگر هدف کمک به تامین  سبد کالاهای اساسی و معیشتی کارگران است باید ترتیبی داده شود که این کالاها آسان تر و ارزان تر و در همان محل کار یا زندگی در دسترس آن ها قرار بگیرد. ایشان به عنوان مسئول زیر مجموعه ای از وزارت رفاه ، کار وتعاون بهتر نیست به جای گزینش این روش و به کار بردن عنوان کلی و ناشناخته ای مثل " تعاونی کارگران فصلی"، حسن نیت خود را در پیدا کردن ایده  و راهکاری برای نجات دادن و تقویت تعاونی های کارگری - تولیدی و مصرفی- نشان دهد. تعاونی ها که به صراحت در قانون اساسی تاکید شده باید در بر گیرنده ی بخش مهمی از اقتصاد کشور باشد این روزها بطور دسته جمعی در حال  ورشکستگی و نابودی هستند و از سوی دولت و وزارت خانه های رفاه کار و تعاون، بازرگانی و دیگر دستگاه های مربوطه هیچگونه حمایتی متوجه آن ها نیست. کالاهایی که از مسیر های پیش بینی  شده در اختیار تعاونی ها قرار می گیرد از آنچه دربازار دیده می شود نامرغوب تر و گرانتر است. دست کم به دلیل اعمال  9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که تعاونی ها ناگزیر از پیشاپیش پرداخت کردن آنند و بسیاری از فروشگاه ها و سوپرمارکت ها هر یک به شکلی از پرداخت آن فرار می کنند، بهای تمام شده ی کالا در تعاونی ها نسبت این فروشگاه ها و سوپرمارکت ها بالاتر است و طبیعی است کسی به آن ها مراجعه نکند.

 کارگران ایران به دلایل مختلف تا کنون از داشتن تشکل های واقعیِ صنفی محروم مانده اند و به همین دلیل ابزاری برای دفاع از منافع خود ندارند. دولت تدبیر و امیدی که با وعده و تاکید های  چند باره ی ترمیم دستمزد ها و حل مشکل بیکاری، آرای کارگران را بدست آورد، هم اکنون وظیفه ای جز این دارد! مشکل بیکاری همچنان بیداد می کند و شمار زیادی از کارگران و یا جوانان و افراد خانواده های کارگری همچنان بیکار و جوینده ی کار هستند. دستمزد ها نیز به گونه ای تعیین و تصویب شده و می شوند که براساس آمار های رسمی فقط کسری کوچک و کمتر از نیمی ازمتوسط هزینه ی زندگی یک خانوار را تامین می کند و کارگران از بسیاری از امکاناتِ ضروری معیشتی ، بهداشتی، فرهنگی و رفاهی محروم هستند. و حالا با این طرح جدید، بخشی از بودجه ی ناچیز خانوار نیز  باید صرف گران تر و فزون بر نیاز خریدن کالاها از فروشگاه های زنجیره ای بشود. مارا به خیر تو امید نیست!

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد