کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

باز نشر دوباره ی "نقد و بررسی لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی

همانکونه که طی سلسله نوشتار هایی هجوم همه جانبه ،هماهنک و مستمر علیه حقوق کار و مخاطرات ناشی از این هجوم از جانب دولت کارفرمایی و کارفرمایان را یاداور شدم ضرورت دارد که به یکی از مهمترین راهبرد های این هجوم که در قامت لایحه "اصلاحی" قانون کار ا ز سوی دولت برای بار دوم  به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است ، توجهی دوباره و متناسب با اهمیت موضوع  مبذول داریم . به همین سبب بار دیگر نقد و بررسی این لایحه را که در سال 1390 در همین صفحه انتشار دادم ، باز نشر می یابد .   ادامه مطلب ...

تهاجم به حقوق کارگران ممنوع از : کاظم فرج الهی

تهاجم به حقوق کارگران ممنوع                                                                                                      

  از :  کاظم فرج الهی

هفته گذشته در اتاق بازرگانی ایران نشست تخصصی " نقش سیاست حداقل مزد در کار آفرینی " برگزار شد.  در این نشست مدیران و مسئولان اتاق بازرگانی شامل کمیسیون های صنایع ، مالیات و تامین اجتماعی ، جوانان و کارآفرینی و " محمد رضا کارگر " یکی از مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده دولت شرکت کرده بودند. اگرچه از فعالان بخش خصوصی و مدیران اتاق بازرگانی چیزی جز صحبت‌های مغلطه آمیز و استدلال‌های سفسطه گونه همیشگی مطلب دیگری شنیده نشد اما در مقابل سخنان محمد رضا کارگر که مدیر%��z Cت کل " توسعه ی اشتغال و سیاستگذاری بازار کار" وزارت خانه را به عهده دارد بسیار تامل برانگیز است .

یک هفته انتظار بیهوده لازم و کافی بود تا باعدم تکذیب و یا اصلاح سخنان ایشان توسط دیگر مقامات وزارت خانه و مسئولان دولتی ، متوجه بشویم که متاسفانه سخنان ایشان در واقع بیان مواضع و اراده ی دولت در رابطه با مسایل کارگری،  حقوق و روابط کار است؛ و این امر جای نگرانی بسیار دارد .

 

ادامه مطلب ...

هجوم همه جانبه ، هماهنگ و مستمر علیه حقوق کار در ایران

هجوم همه جانبه ، هماهنگ و مستمر  علیه حقوق کار در ایران

 مبارزه طبقاتی و تاثیرات آن در هرم قدرت و پیرامون آن به هیچ رو قابل انکار نیست . این تاثیرات آمیختگی و در هم تنیدگی آشکار و پنهانی را باعث شده است. ماهیت این مبارزه که نمودی سیاسی –ایدئو لوژیک دارد؛ عمدتا اقتصادی است . کلید شناخت این  مبارزه اقتصادی هم با یک موضوع مهم که عبارتست از" رانت " به ما کمک می کند تا با گشایش دری به آستانه ای ورود کنیم تا چشم های ما را از نمایش صورت سیاسی – ایدئولوژیک آن به کنه طبقاتی اش هدایت کند .  

ادامه مطلب ...