کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

میزگردی درباره معیشت کارگران در پساتحریم

یک توضیح ضروری در باره میز گرد :در میزگردی  در باره معیشت کارگران در پسا تحریم که در روزنامه شرق برپا شد. به دلیل اختلاف نظرهای جدی در باره نگاه به مزد و بیکاران به دلیل کمی وقت ادامه گفتگو مقدور نبود  آقای دکتر طایی  درخواست کردند به دلیل آنکه برخی موضوعات را نتوانسته اند عنوان کنند پس از پیاده شدن گفتگو ، متن در اختیارشان قرار گیرد تا توضیحاتی را به آ ن بیفزایند و همچنین قرار شد این متن در اختیار همه قرار گیرد . در متن بازنگری شده توضیحات آقای دکتر طایی توضیحات بسیاری بود که با فونت درشت تری در این جا مشاهده می کنید  . بناگزیر منهم توضیح چند خطی در ادامه بحث ایشان آوردم که در چاپ روزنامه ای آن این توضیح بنا به دلیل رعایت آقای دکتر در حاشیه میزگرد آورده شده است . آقای دکتر مالجو نیز هیچ تغییری پی از بازنگری متن توسط آقای دکتر طایی  در متن ارسالی برای ایشان، ندادند .


* در حال حاضر وضعیت معیشت کارگران در جامعه چگونه است؟

  ادامه مطلب ...

مثلث فشار بر دوش حقوق بگیران از: کاظم فرج الهی

 مثلث فشار بر دوش حقوق بگیران                          

 از: کاظم فرج الهی

  از هنگامی که نخستین  انسان ها توانستند با بهره گیری از ابزار و تجربه بیش از نیازهای روزانه ی فردی خود محصول تولید و یا از دامان طبیعت نعمت جمع آوری کنند ساعات فراغت روزانه پدیدار گشت . پیشرفته شدن ابزارها و فزونی تجربه و مهارت،توان فردی تولید و جمع آوری محصول را بازهم بیشتر کرد و به این ترتیب امکان استفاده یک فرد از محصول و دست رنج دیگران نیز پدیدار شد. افزایش جمعیت، تکامل باز هم بیشتر ابزارها و بیشینه شدن دانش وتجربۀ افراد و بهره مندی بازهم بیشتر ازامکانات موجود در طبیعت، تولید بیشتر محصولات طبیعی و مصنوعات را میسر کرد و این خود نیز به تدریج امکان عرضۀ مازاد محصول و یا تولید محصول به قصد عرضه به دیگران را فراهم کرد و بازار پدید آمد. در جوامع انسانی از این پس، همواره کسانی قادر شدند با استفاده از دانش، تجربه وامکانات و مزیت های ویژه، افراد دیگری را در زمین های کشاورزی یا معادن و کارگاه های حِرَف و صنایع دستی به کار بگمارند و تولیدات آن ها را به قصد کسب سود، اندوختن ثروت و انباشت ارزش به بازار عرضه کنند؛ و مقوله ی اجرت، مزد و  دستمزد نیزبه مسئله ای مهم تبدیل شد . 

ادامه مطلب ...

احکام سنگین قضایی برای کارگران در جستجوی عدالت

احکام سنگین قضایی برای کارگران در جستجوی عدالت

در روز های پس از برجام و در آستانه تغییرات سیاسی ناشی از انتخابات دوره ای  شاهد احکام سنگین قضایی برای کارگرانی هستیم که جزبه عدالت نمی اندیشند و راهی جز دستیابی به آن از طریق رساندن پیام از طریق اعتراض مدنی به مسوولان را پی نگرفته اند. موضوعاتی مضمون اعتراضات کارگران را شکل می دهد نیز واقعیت هایی هستند که هیچ کس نمی تواند آنرا انکار کند و شیوه هایی که برای بیان این اعتراض انتخاب میشود نیز نرم ترین و آرام ترین شیوه های ممکن است که با اصل  بیست وهفتم قانون اساسی مغایرت ندارد. این که استنباط قاضی از تشخیص جرم نیز باید با عنایت به قانون باشد و در عین حال مستندات موجود هم با توجه به قانون و حقی که برای متهم در قانون مستتر است در مراحل مختلف از لحظه بازداشت تا محاکمه مورد توجه قرار گیرد؛ نیز انتظاری است که جامعه از دستگاه قضا دارد. آیا در حال حاضر این انتظارات برآورده می شود؟

  ادامه مطلب ...