کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

فریاد واپسین توفنده ست!

از چنین شدِ  برگ ریزِ پاییز

خاک خونین  چه بگوید ؟

از چنان آه  سوگوارانه

که هوای مسموم را می شکافد

کدام برقابرق شمشیر را

تابِ  هماورد است؟

مادران بنشسته به سفره‌ی عزا

گل های پرپر را

از میدان جنگ نابرابر

در خاک نشاندند

این همه خاک خونین

از میدان ژاله

تا میدان های بزرگ در همه ی سال ها

در همه ی شهر ها

و خاورانی که هنوز فریاد است 

و فریاد واپسین بسیاران

که

توفنده ست 

"سویه اصلی مطالبات کارگری فی نفسه علیه نئولیبرالیسم است "

"سویه اصلی مطالبات کارگری فی نفسه  علیه نئولیبرالیسم است "

مبارزات صنفی _طبقاتی کارگران ضد امپریالیستی است !

شعاردانشجویان معترض نزدیکترین درک به واقعیت کنونی است  !

1-     خواسته های کارگران ایران در چهار عرصه مهم به شکلی کاملا در هم تنیده و جدانشدنی ، صورت بندی میشود . این چهار عرصه عبارتند از :

یکم: مزد و معیشت

دوم: امنیت شغلی و اجتماعی

سوم: سازمانیابی آزاد و مستقل

چهارم: لغو خصوصی سازی     

شرح این مطالبات کارگران را در مقاله‌ای در وبلاگ "کار درایران " در 21 دی ماه 1397  نوشته ام و در اینجا از پرداختن مجدد به آن خودداری می کنم.                                                                              

2-     نقطه مقابل این خواسته ها دقیقا سیاست‌هایی‌است که بنا به تجویز نهادهای امپریالیستی ومدافعین بازار آزاد و سیاست های نئولیبرالیستی در ایران رواج داده شد

 نهاد های شناخته شده سازمان تجارت جهانی _ صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و نهادهای مکملی که زمینه و بستر چنین سیاست‌هایی را فراهم می سازند، این سیاست ها را هم تحت عناوینی که متضمن برقراری قواعد نوشته و نانوشته بازار ازاد باشند به اشکال و در موقعیت های گوناگون به نظام سیاسی ایران ارایه دادند. دیدگاه پذیرنده‌ی این قواعد پس از جنگ، دیدگاه هاشمی رفسنجانی و به دلیل نزدیکی دولت او به این نهادها برای کسب امتیازاتی چون دریافت وام و عضویت در سازمان تجارت جهانی بود که این پیشنهادات به عرصه سیاسی_ اقتصادی ایران ورود پیدا کرد . این قواعد عبارت بوده اند از :

-          مقررات زدایی از روابط و مناسبات کار

-          حذف نفوذ اتحادیه های مستقل و آزاد کارگری از طریق نادیده گرفتن قوانین ملی و بین المللی در این باره نظیر سیاست هایی که تاچر و پس از او به پیش بردند .

-          لغو محدودیت ها از سیاست های گمرکی

-          لغو مقررات تهدید و تحدید کننده در سرمایه گذاری از سوی دولت ها و انواع دسنور عمل های مکملی که در فرایند تن درادن کشور ها به ویژه کشورهای پیرامون برای آن ها وضع می‌گردد و تایید و امضای آن از سوی دولت ها ضروری است .

-          حذف سوبسیدها و آزاد سازی قیمت ها  

ادامه مطلب ...

آقایان نظامی کدامین جنگ را برده اید ؟ " کوشندگان برای عدالت ، رفاه ، آزادی و صلح پایدار ؛جنگ طلب نیستند "

آقایان نظامی کدامین جنگ را برده اید ؟

" کوشندگان برای عدالت ، رفاه ، آزادی و صلح پایدار ؛جنگ طلب نیستند  "

یادآوری : در اردیبهشت 1397 در دانشگاه تهران سخنرانی ای داشتم که مضمون آن  "رابطه بین عدالت و صلح " بود در آنجا به تشریح شرایط جنگی خاموش که در جریان است پرداختم و نشان دادم که چگونه مردم ایران  به ویژه کارگران و زحمتکشان در گیر جنگی نابرابر در میدانی به وسعت جغرافیایی و طبقاتی در سراسر ایران هستند . متاسفانه کماکان این حرف ها و همه گفته هایی از این دست گوشی برای شنیدن در بین اهالی قدرت ندارد چرا که یک طرف جنگ آنها هستند چنانکه امروز به صراحت بیان می کنند و طرف دیگر مردمی که از این جنگ نابرابر به ستوه آمده اند .

امروز شاهدیم که پس از اعلام نرخ سه برابری بنزین این مردم به‌جان آمده از گرانی و تبعات خانمان‌سوزش، از تبعیض و نابرابری ناشی از امتیازوری جمعیت حداقلی کشور که وابستگان درجه اول نظام سیاسی کشورند در برابر اکثریت مردمی از لایه های متوسط رو به پایین تا طبقه عظیم کارگران و زحمتکشان و فرودستان و بینوایان جامعه در استفاده ناعادلانه از منابع عمومی ، از بیکاری و عدم امنیت شغلی ، از بی مسکنی و اجاره نشینی گران تا حاشیه نشینی (و در بدترین شکل های دیده شده آن که عبارتست از کارتن خوابی و گورخوابی مشاهده شده است )به شدت اعتراض دارند ، به خیابان ریختند و فریاد سردادند که بنزین گرون تر میشه _ فقیر فقیر تر میشه و ادامه این فریادها و ابراز خشم توده های مردم ،از سوی مسوولین به ویژه نظامیان و دستگاه های امنیتی با بی توجهی مفرط  به ریشه های اصلی و اساسی آن و تعمدی آشکار به غیر واقعی نشان دادن رخداد های اعتراضی ،به حساب دشمن و جریاناتی از مخالفان نظام سیاسی ایران در خارج از ایران و حتی به کشورهاو دولت هایی نسبت داده شد که جز آمریکا و عربستان و اسراییل مابقی از شرکای سیاسی_ اقتصادی تاکنونی جمهوری اسلامی هستند . 

ادامه مطلب ...