کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

معرفی یک کتاب

 

 

وقایع مثل فیلمی که بطور معکوس روی پرده سینما می­گردد به سرعت از برابر چشم ما می­گذشت ، سال بیست وچهار و بیشت وپنج ، سال قدرت گرفتن اتحادیه های کارگری ، سال بیست وشش وهفت سال درک ودرگیری های سیاسی وسال بیست وهشت سال شکست و عقب نشینی ها وتجربه­های تلخ بود . درتمام این مدت یک نکته که در مبارزات ما با کارفرما اهمیت اساسی داشت مسئله بازار تولیدات قماش داخلی بود که باپایان گرفتن جنگ وگشوده شدن دروازه های کشور به روی تولیدات خارجی ، میزان فروش افت کرده بود و روز به روز هم بیشتر افت می کرد . آن طاقه چیت اژدها نشان فرآورده ی کارخانه ما که درسال بیست وسه دربازار صدوپنجاه تومان معامله می شد و بازار سیاه پیدا کرده بود حالا در سال بیست وهفت ، سی تومان هم به فروش نمی رفت تا .....

 

اوقاتی هست که آدم نه به یک لحظه ی گذرا بلکه به­ابدیت می اندیشد . به این می­اندیشد که زندگی یک امر شریفی است . انسانیت ، اخلاق ، وجدان حقیقتی است که نباید آن را خراب کرد . ما کارگران که خود در آتش بدبختی ها و خواری ها می سوختیم در پیش چشمان باز خود شاهد تخریب انسانیت به معنی عام آن بودیم . ما دراین تخریب همه جانبه دستی نداشتیم  بلکه خود طعمه آن بودیم هر فکری داشتیم دست کم این هم بود که خودمان به خودمان نباید بد بکنیم .

 

«برو سر وگوشی آب بده ، آن ها هرچه باشد خبر هایی دارند ، آنها بودند که پیش افتادند و بچه ها را به تهران بردند . »منظور مادرم اتحادیه قلابی کارگری است به نام شورای مرکزی  وابسته به حزب وطن و یا سایر گروه های کارفرمایی که باگرگ دنبه می خوردند و با چوپان شیون می کردند . شورای متحده مرکزی را از زمستان سال پیش بسته و دژبان مسلح جلو درش گذاشته بودند که هرکس دانسته یا ندانسته از آن حدود رد میشد دستگیرش می کردند .

 

آنچه که در بالا خواندیم چندین سطر از کتاب داستانی  « بافته های رنج » نوشته علی محمد افغانی و از انتشارات زرین و نگاه است

این کتاب دربرگیرنده داستانی است مستند گونه  که ضمن پرداختن به شیوه­ی زندگی مردم ایران در اواخر دوران قاجاریه و سال های پس از کودتا پهلوی و ادامه آن ، به ارایه تصویری از جنبش سندیکایی و اتحادیه ای کارگران در اصفهان می پردازد  . کتاب بافته های رنج برای دوستانی که به هر دلیل قادر به مطالعه­ی تاریخ جنبش کارگری  نیستند میتواند یاریگر مناسبی در شناخت آن دوره تاریخی مبارزات کارگری باشد. 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد