کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

بهاران خجسته باد !

شروع قرن نو را به فال نیک بگیریم
یا پایان قرن کهنه را ....
شایدگذشته نقبی به آینده  زند!

...رمقی بر جان های خسته
اگر مانده است
به امید فردایی دیگر است!
جان شیفته راه رفته را
اندوخته‌ی فردامی شمارد
تا شکوه شادمانه ی فردا را
بر آن بنا کند  .

روزهای نو
نوروز های بیدریغ عشق و هلهله
فیروزمند و کامروا   رخ عیان کند

بادا  که  ر روزگار  چنین  باد !

نوروزتان مبارک

(سیاست مزدی یا چهار دهه گسترش فقر؟) از:کاظم فرج الهی

بر اساس تعریف ماده 35 قانون کار "مزد" عبارت از وجوه نقدی یا غیر نقدی و یا مجموع آن هاست که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می شود. مزد اگر با ساعات انجام کار مرتبط باشد "مزد ساعتی" و در صورتی که بر اساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده تعیین بشود "کارمزد" و چنانچه بر اساس مقدار محصول تولید یا میزان انجام کار شده در زمان معین باشد "کارمزدساعتی" گفته می شود.

کارِ کارگر نتیجه مصرف یا نشات گرفته از نیروی کار اوست که به کارفرما عرضه میشود. در یک حالت این نیرو می تواند طی فرآیندی معین (فرآیند تولید) به تولید تمام یا بخشی از یک محصول بینجامد و ارزش اضافه ای تولید کند، در حالت و فرآیندهایی دیگر مانند بسته بندی، انبار و نگهداری، حمل و نقل و بالاخره ارایه و فروش کالا روند تحقق ارزش اضافه تولید شده را کامل کند و به این ترتیب به کارفرما  سودی برساند و در حالتی دیگر نیز ممکن است نیروی کار کارگر صرف تولید محصول مادی یا تحقق ارزش اضافه نشود اما منشا ارایه خدماتی به جامعه باشد که در اشکال و شیوه های مختلف حاوی ارزش های معینی باشد؛ مانند خدمات بهداشتی و درمانی، جمع آوری و محو پسماندها، خدمات فرهنگی و اموزشی و ... .   ادامه مطلب ...

آوار اتهامات ِ مدافعان دفاع از جنگ ؛ ریزش بهمنی که پایان یافت!

سقوط بهمن زمانی روی می‌دهد که لایه تازه‌ای از برف روی سطحی شیب‌داری تند یا متوسط می‌نشیند. ذوب‌شدن لایه بیرونی برف باعث تشکیل یک ورقه یخی ناپایدار می‌شود. این ورقه یخی در اثر بارش بیشتر در میان توده‌ای از برف مدفون می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، فقط به یک محرک نیاز است تا توده برف جابه‌جا شود؛ این محرک می‌تواند حرکت یک اسکی‌باز روی سطحی شیب‌دار باشد. با همین حرکت، ریزش توده‌های برف و یخ، یعنی همان بهمن در عرض چند ثانیه گاه سرعتی بالغ بر ۳۲۰ کیلومتر و بیشتر پیدا می‌کند و هر چیزی که سر راهش باشد، با خود به پایین می‌کشد.

دفاع ایدئولوژیک از جنگ، خصلت توده سست برف را دارد  که به شکل بهمن ناگزیر از فرو ریختن است . هر چند در مسیر خود خرابی و نابودی موجودات را رقم میزند، اما پایان عظمتی است که برپایه ی سستی بنا شده است. این سستی و بی پایگی هر چند بخواهد بر سر منتقدش آوار شود؛ پیش‌تر سستی و فرو ریختن خود را اثبات می کند.  

ادامه مطلب ...