کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

در اعتصابات کارگران پیمانی نفت چرا پاره ای گزارشات اعتراضی کارگری باور پذیر نیست ؟ بخش پایانی

درپایان بخش یکم به دور جدید  اعتصابات کارگران پیمانی نفت پرداختم. و به استناد اولین بیانیه‌ی خبری «شورای سازماندهی اعتراضان کارگران پیمانی نقت» موضوع مطالبه‌ی سه گانه‌ی 14 روز استراحت در برابر 14روز کار و آنچه برچیده شدن بساط پیمانکاران و مزد برابر برای کار برابر بهآنجا رسیدیم که این مطالبات تا چه حد می‌تواند سنجیده و یابرعکس طرح شده باشد؟ وحالا  پیگیری این مطالبات را نه ازخلال بیانیه های خبری که در تاثیرات اعتصاب باید دید. اینکه این بیانیهها در یک روند کوتاه مدّت مدعی شوند 22000کارگر غیر رسمی در بیش از 110 شرکت دست از کار کشیده اند، اگر واقعیت می‌داشت باید تاثیرات عینی و محسوس را در صنایع نفت و گاز به‌جا می‌گذاشت.  سلسله پیگیری‌های رسانه ای از جانب این قلم این ادعا را کاملا باور ناپذیر نشان می دهد .دلایل آن را چیست؟

پیش ازپرداختن به این دلایل، داشتن درک روشنی از وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت نفت به تفکیک نوع قرارداد آنها ضرورت دارد، چرا که این اطلاعات و دانستنِ کم و کیفِ مناسبات آنها در صنعت نفت و گاز نشان خواهد داد که برخی آمار و داده‌ها از سوی نمایندگان خودخوانده‌ی کارگری تا چه میزان با واقعیت موجود فاصله دارد. 

ادامه مطلب ...

در اعتصابات کارگران پیمانی نفت چرا پاره ای گزارشات اعتراضی کارگری باور پذیر نیست ؟

این نوشته را تقدیم  می کنم به بانو شریفه محمدی دانش‌آموخته‌ی رشته نقشه کشی صنعتی دانشگاه تهران و کنشگر و فعال کارگری که از سوی دادگاهی در گیلان به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است. ضمن اظهار تاسف عمیق برای دادگاهی که چنین دست و دل بازانه حکم نابودی زندگی انسان را (نظیر حکم باطله ای که برای توماج صالحی در اصفهان داده شد) صادر می‌کند، آرزومندم و می‌خواهم که شریفه محمدی هرچه زودتر آزاد و به کانون ِگرم خانواده نزد همسر و یگانه فرزندش برگردد .

از پایان خرداد ماه 1403 اخباری از اعتصابات وسیعِ کارگران شرکت‌های زیر مجموعه صنایع نفت منتشر شدکه حاکی از اعتصاب بیش از 22000کارگر در بیش از 100شرکت است. در ابتدا خواست این کارگران در دو مورد شرکتهای پیمانی و برقراری 14 روز کار در برابر 14 روز استراحت خلاصه شده بود. این اعتراضات تحت عنوان کمپین 14/ 14 شهرت یافته است.

برای پاسخ به علل باورناپذیری گزارشات اعتراضی در صنایع نقت وگاز ... ابتدا به شرح اعتراضات کارگری 1400 و خواسته ها و مطالبات کارگران و عوامل درگیر در این اعتصابات (دولت و مدعیان رهبری و سازماندهی و نمایندگی کارگران ) و نقش هریک می پردازم. سپس به خواسته‌های کارگران وارزیابی آن در فاصله 31 خرداد1403 تاکنون خواهم‌پرداخت وکوشش می‌کنم دخالتگری‌ها و نوع و شیوه و اهداف آن را در حدّ داده‌های موجود ارزیابی کنم. در پایان به دو نقصان اصلی ِ یکم: نبودِگردش آزاد اطلاعات و ممنوعیت فعالانه خبرنگاران در تهیه گزارشات میدانی اعتراضات و اعتصابات و دوم: فقدان سازمان‌های کارگری مستقل و ضعف خود سازماندهی کارگران در مقابل نهادهای جعلی و تمایلات جانشین گرایانه پیرامون کارگران خواهم پرداخت .  

ادامه مطلب ...

گره از کار فروبسته به «نه» بگشودن

 بیش از این  آرا

نیازِ گشودنِ دری است

که سالیانِ بسیار

لولایش  زنگ زده است ! 

  ادامه مطلب ...